صفحه اصلی > بیماری و درمان : چی کار کنیم در پاییز سرما نخوریم ؟

چی کار کنیم در پاییز سرما نخوریم ؟

چه کار کنیم در پاییز سرما نخوریم ؟

به گزارش سالم بمون، الهام اختری پزشک طب سنتی در استودیوی سلام تهران با اشاره به تغییرات آب و هوا در فصل پاییز و مراقبت‌های لازم، گفت: پاییز فصلی سرد و خشک است. در این سال‌ها نیز به سبب کمبود بارندگی، خشکی آن کمی بیشتر شده است. زمانی که خشکی افزایش می‌یابد، کسانی که خود طبعی خشک دارند بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این افراد غمگین شده، خون دماغ می‌شوند، بعضا دچار اگزما شده و خوابشان به هم می‌ریزد و در برخی بانوان روند قاعدگی به هم می‌ریزد.

برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

این اقدامات به شما کمک می‌کنند تا در پاییز از سرماخوردگی جلوگیری کنید. استفاده از لباس گرم و مناسب برای فصل پاییز، مصرف غذاهای سالم و پرمقدار ویتامین C، مصرف مکمل‌های ویتامین D، مصرف مکمل‌های گیاهی و عصاره‌های گیاهی که به سیستم ایمنی کمک می‌کنند، استفاده از دستمال کاغذی برای پاک کردن بینی و دست های خود، اجتناب از تماس با افراد بیمار و واکسیناسیون در برابر آنفلوآنزا از جمله اقداماتی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز انجام دهید.

  1. استفاده از لباس گرم و مناسب برای فصل پاییز
  2. مصرف غذاهای سالم و پرمقدار ویتامین C
  3. مصرف مکمل‌های ویتامین D (به عنوان مثال، آبنبات)
  4. مصرف مکمل‌های گیاهی و عصاره‌های گیاهی که به سیستم ایمنی کمک می‌کنند (به عنوان مثال، عصاره‌های گیاهی آستراگالوس)
  5. استفاده از دستمال کاغذی برای پاک کردن بینی و دست های خود
  6. اجتناب از تماس با افراد بیمار
  7. همچنین، بهتر است با پزشک خود در مورد واکسیناسیون در برابر آنفلوآنزا صحبت کنید.

این متخصص طب ایرانی افزود: یکی از تدابیری که در مواجهه با پاییز می‌توان انجام داد، حذف غذاهای خشک از برنامه غذایی است. از جمله این غذاها می‌توان به غذاهای خمیری مانند ماکارونی، غذاهای سرخ‌ کردنی، ادویه‌های خشک و سرد و انواع کنسروها اشاره کرد.

اختری در توصیف ویژگی افراد با طبع خشک گفت: کسانی که طبیعت خشکی دارند، معمولا لاغراندام هستند. عدم خواب کافی نیز از دیگر ویژگی این افراد است. اگر فرد زبان، لب و بینی خشک دارد نیز انتظار می‌رود که با شروع پاییز دچار مشکلاتی شود. لذا این فرد می‌تواند با اضافه کردن مواد غذایی مشخصی به برنامه خود تا حدودی این خشکی را کنترل کند.

وی افزود: یکی دیگر از تدابیر پیشنهادی در مواجهه با خشکی پاییز، استفاده از بادام درختی در قالب فرنی، شیر بادام و شعله زرد است. علاوه بر این استفاده از برخی روغن‌ها مانند بادام شیرین و روغن بنفشه بادام بر پایه بادام شیرین است. افراد می‌توانند قبل از خواب لب‌ها، بینی و سوراخ ناف را با روغن بنفشه بادام چرب کنند.

اختری در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در پاییز گفت: تنظیم سیستم ایمنی بهترین کاری است که می‌توان در جهت محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها انجام داد.

وی متذکر شد: اگر ما سبک زندگی سالم را شامل خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش به صورت مداوم پیش بگیریم، سیستم ایمنی بدن خود را برای مواجهه با ویروس‌ها آماده می‌کنیم. همچنین شربت لیموترش و عسل و شربت‌هایی که با پایه بره‌موم در داروخانه‌ها موجودند، نفش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارند. وی افزود: در صورت ابتلا به سرما خوردگی پیشنهاد می‌شود که ۳ تا ۴ روز ابتدایی را در خانه به استراحت بپردازند. در کنار آن مایعات فراوان از جمله چای کمرنگ، انواع دمنوش مانند بابونه و سیب و سوپی که با گوشت سفید تهیه شد و بخور شلغم و آب جوش پیشنهاد می شود.

پست های مرتبط

ویپینگ و ارتباط آن با شروع زودهنگام آسم

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آسم که ویپ می‌کنند،…

خرداد ۱, ۱۴۰۳

آیا درمان جایگزینی هورمونی می‌تواند به بهبود فشار خون ریوی در زنان کمک کند؟

حدود 1 درصد از جمعیت جهان به فشار خون ریوی مبتلا هستند،…

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۳

بیماران سرطانی اغلب با بدهی پزشکی روبرو هستند

با توجه به یک نظرسنجی اخیر از انجمن سرطان آمریکا، بیماران سرطانی،…

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

دیدگاه کاربران (3 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما

رسانه خبری و آموزشی سالم بمون به عنوان معتبرترین مرجع خبری در حوزه سلامت و پزشکی جدیدترین اخبار در موضوعات پوست و مو و زیبایی، کودکان و نوزادان، بیماری و درمان، دارو و مکمل، روانشناسی، طب سنتی و کرونا را در اختیارتان قرار میدهد.

1402© تمامی حقوق برای وبسایت سالم بمون محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.