شما مکان دیگری را پیدا نخواهید کرد که مقایسه خود را با دیگران به اندازه رسانه های اجتماعی آسان کند و این برای شما خوب نیست.
لباس، ماشین، مسافرت، افرادی که ذهنیت مادیگرایانه دارند همیشه بیشتر و مهمتر از همه بیشتر از دیگران میخواهند. رسانه های اجتماعی فرصت های ایده آلی برای مقایسه خود با دیگران در اختیار آنها قرار می دهد که آنها را مستعد رفتارهای منفعل و اعتیادآور کاربر می کند. این امر آنها را تحت فشار قرار می دهد و در نهایت منجر به رضایت کم از زندگی می شود. این مارپیچ رو به پایین که ماتریالیست ها را به افراد کمتر شاد تبدیل می کند، توسط محققان بوخوم در یک نظرسنجی آنلاین از بیش از 1200 شرکت کننده شناسایی شد. آنها یافته های خود را در ژورنال Telematics and Informatics Reports از 8 ژانویه 2024 منتشر کردند.
محققان به سرپرستی دکتر فیلیپ اوزیمک از دانشکده روانشناسی دانشگاه روهر بوخوم، آلمان، 1230 نفر را برای نظرسنجی آنلاین خود انتخاب کردند. برای شرکت، پاسخ دهندگان باید حداقل یک بار در هفته از یک کانال رسانه اجتماعی استفاده می کردند. به طور متوسط، شرکت کنندگان اظهار داشتند که کمی بیش از دو ساعت در روز را در رسانه های اجتماعی سپری می کنند.
تیم تحقیقاتی از شش پرسشنامه مختلف برای تعیین میزان نگرش مادی گرایانه شرکت کنندگان و تمایل به مقایسه خود با دیگران، استفاده فعال یا منفعلانه تر از رسانه های اجتماعی، اعتیاد به رسانه های اجتماعی، میزان استرس و میزان رضایت استفاده کردند. آنها با زندگی خود بودند.
این مقایسه در رسانه های اجتماعی بسیار آسان است، در درجه اول از طریق استفاده غیرفعال، یعنی با مشاهده محتوای ارسال شده توسط سایر کاربران. ماتریالیسم و استفاده غیرفعال نیز با استفاده اعتیادآور از رسانه های اجتماعی مرتبط بودند. فیلیپ اوزیمک توضیح میدهد: «برای مثال منظور ما این است که کاربران دائماً به کانالهای مربوطه فکر میکنند و میترسند در صورت آنلاین نبودن، چیزی را از دست بدهند. این به نوبه خود منجر به علائم سلامت روانی ضعیف تر، یعنی استرس می شود. حلقه نهایی این زنجیره کاهش رضایت از زندگی است. فیلیپ اوزیمک در پایان میگوید: «رسانههای اجتماعی یکی از شش پلهی بدبختی است.
رسانه های اجتماعی مادی گرایان را جذب و پرورش می دهند
این روانشناس می گوید: «به طور کلی، این مطالعه شواهد بیشتری ارائه می دهد که استفاده از رسانه های اجتماعی با خطراتی همراه است، به ویژه برای افرادی که ذهنیت بسیار مادی دارند. این به ویژه نگران کننده است، زیرا رسانه های اجتماعی می توانند ارزش های مادی را تحریک و افزایش دهند، به عنوان مثال از طریق بازاریابی (اینفلوئنسر). در عین حال، پلتفرمها به هر حال ماتریالیستها را به خود جذب میکنند، زیرا راهی عالی برای ارضای بسیاری از نیازهای مادی هستند.