صفحه اصلی > روانشناسی : راه های درمان افسردگی؛ با جدیدترین متدها 

راه های درمان افسردگی؛ با جدیدترین متدها 

راه های درمان افسردگی

شما می‌توانید برای مقابله و کنترل افسردگی قدم‌هایی بردارید و به دنبال راهای درمان افسردگی باشید. تغییرات کوچک در برنامه روزانه، رژیم غذایی و عادات سبک زندگی شما می‌تواند تاثیر مثبتی روی شما بگذارد.

افسردگی می‌تواند انرژی شما را تخلیه کند و احساس پوچی و خستگی در شما ایجاد کند. این می‌تواند جمع آوری نیرو یا تمایل برای درمان را دشوار کند. تغییرات کوچک در سبک زندگی ممکن است به شما در مدیریت این احساسات کمک کند. اگر شما هم از این بیماری رنج می‌برید بهتر است که در ادامه با ما همراه باشید؛ چراکه ما جدیدترین متدها و راه های درمان افسردگی را به شما معرفی می‎کنیم.

انواع افسردگی

افسردگی انواع مختلفی دارد. علائم برای هر یک می‌تواند از نسبتاً جزئی (اما هنوز ناتوان کننده) تا بسیار شدید باشد. انواع اصلی افسردگی عبارتند از:

  • افسردگی شدید
  • اختلال دیس تایمیک
  • اختلال دوقطبی (که قبلاً افسردگی شیدایی نامیده می‌شد)
  • اختلال سیکلوتیمیک
  • اختلال عاطفی فصلی (SAD)

راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی

بعید است که افسردگی به خودی خود از بین برود. در واقع، اگر افسردگی نادیده گرفته شود و درمان نشود، می‌تواند ماه‌ها و گاهی سال‌ها ادامه داشته باشد و اثرات منفی زیادی بر زندگی فرد داشته باشد.

هر فردی باید درمان مناسب خود را پیدا کند. یافتن درمانی مؤثر می‌تواند به زمان و صبر نیاز داشته باشد. انواع مختلف افسردگی نیاز به درمان متفاوتی دارند. علائم خفیف ممکن است با موارد زیر کاهش یابد:

  • یادگیری در مورد شرایط
  • تغییرات سبک زندگی (مانند ورزش منظم)
  • درمان روانشناختی توسط یک متخصص سلامت روان یا از طریق درمان های الکترونیکی که آنلاین ارائه می شود.

برای افسردگی متوسط تا شدیدتر، احتمالاً به درمان های پزشکی در ترکیب با این درمان های دیگر نیاز است.

درمان افسردگی باید با مراجعه به پزشک شروع شود. یک مشاوره طولانی را رزرو کنید تا به شما فرصت دهد تا در مورد علائم و گزینه های درمانی خود صحبت کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک پرسشنامه غربالگری را پر کنید یا آزمایشاتی را برای رد سایر شرایط انجام دهید.

پزشک شما ممکن است شما را به یک روانشناس، مددکار اجتماعی، مشاوره افسردگی یا روانپزشک ارجاع دهد.

درمان های روانشناختی برای افسردگی

درمان‌های روان‌شناختی (همچنین به عنوان درمان‌های گفتاری شناخته می‌شوند) راهی مؤثر برای درمان افسردگی هستند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند الگوهای فکری خود را تغییر دهید و مهارت‌های مقابله‌ای خود را بهبود ببخشید تا برای مقابله با استرس‌ها و درگیری‌های زندگی مجهزتر شوید.

علاوه بر حمایت از بهبودی، درمان‌های روان‌شناختی می‌توانند با شناسایی و تغییر افکار و رفتارهای غیر مفید، به شما کمک کنند تا خوب بمانید.

انواع مختلفی از درمان‌های روانشناختی وجود دارد که عبارتند از:

  1. رفتار درمانی شناختی (CBT)
  2. درمان بین فردی (IPT)
  3. رفتار درمانی
  4. درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT).

CBT یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی روانشناختی است. این به افراد مبتلا به افسردگی کمک می‌کند تا الگوهای تفکر منفی خود را تحت نظر بگیرند و تغییر دهند و مهارت‌های مقابله‌ای خود را بهبود بخشند تا برای مقابله با استرس‌ها و درگیری‌های زندگی مجهزتر شوند.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی

درمان اصلی افسردگی، داروهای ضد افسردگی است. زمانی که فرد دچار افسردگی متوسط تا شدید می‌شود، ممکن است داروهای ضد افسردگی همراه با درمان‌های روان‌شناختی تجویز شود. گاهی اوقات، داروهای ضد افسردگی زمانی تجویز می‌شوند که سایر درمان‌ها موفقیت‌آمیز نبوده یا درمان‌های روان‌شناختی به دلیل شدت بیماری یا عدم دسترسی به درمان ممکن نیست.

افراد مبتلا به انواع شدیدتر افسردگی (اختلال دوقطبی و روان پریشی) معمولاً باید با دارو درمان شوند. این ممکن است شامل یک یا ترکیبی از تثبیت کننده‌های خلق و خو، داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضد افسردگی باشد.

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام داروی ضد افسردگی برای یک فرد بهتر است می‌تواند پیچیده باشد. تصمیم با مشورت پزشک و پس از ارزیابی و بررسی دقیق گرفته می‌شود. داروهای ضد افسردگی حداقل دو هفته طول می‌کشد تا شروع به کمک کنند، و همچنین ممکن است مدتی طول بکشد تا پزشک مناسب‌ترین دارو و دوز را پیدا کند.

داروهای ضد افسردگی می‌توانند احساس بهتری در افراد ایجاد کنند، اما شخصیت آن‌ها را تغییر نمی‌دهند یا باعث نمی‌شوند همیشه احساس شادی کنند. مانند هر داروی دیگری، برخی از افراد عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد.

افسردگی؛ مقابله و بهبودی

در حالی که درمان روانشناختی و پزشکی می‌تواند به بهبودی فرد کمک کند، راه‌های زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند به خود کمک کنند تا بهتر شوند و خوب بمانند.

فعال ماندن

وقتی افسرده هستید، ممکن است از فعالیت هایی که زمانی دوست داشتید لذت نبرید. همچنین ممکن است فکر کنید که از چیزی لذت نخواهید برد، اما وقتی آن را انجام می‌دهید، در واقع بیش از آنچه انتظار داشتید از آن لذت می‌برید. برای افزایش میزان فعالیت های مورد علاقه خود، می‌توانید:

  • لیستی از فعالیت‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردید را تهیه کنید.
  • هر روز یکی از این فعالیت‌ها را برنامه ریزی کنید.
  • مقدار زمان در دسترس برای فعالیت‌هایی که از آن لذت می برید را افزایش دهید.
  • پس از انجام یک فعالیت، در مورد آن چیزی که از آن لذت می‌بردید فکر کنید یا بنویسید.
  • با دیگران در مورد فعالیت‌هایی که دوست دارید صحبت کنید.

الگوهای خواب و افسردگی

الگوهای خواب و افسردگی

افسردگی می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند. برای بهبودی کامل، تلاش برای بازگرداندن یک الگوی خواب منظم ضروری است. برخی از نکات برای بازگرداندن یک الگوی خواب منظم عبارتند از:

  • سعی کنید هر روز تقریباً در ساعت مشخصی بخوابید و از خواب بیدار شوید.
  • اگر در طول شب نگران چیزهایی هستید، زمانی را برای حل مشکلات در طول روز اختصاص دهید.
  • از نوشیدن کافئین بعد از ساعت 4 بعدازظهر خودداری کنید و سعی کنید هر روز بیش از دو فنجان از نوشیدنی‌های کافئین دار (مانند قهوه، چای پررنگ، کولا یا نوشیدنی های انرژی زا) ننوشید.
  • از مصرف الکل برای کمک به خواب خودداری کنید. از آنجایی که الکل در بدن شما تجزیه می‌شود، باعث می‌شود کمتر عمیق بخوابید و بیشتر بیدار شوید.
  • قبل از رفتن به رختخواب به خود فرصت دهید تا آرام شوید. اگر در حال کار یا مطالعه هستید، حداقل 30 دقیقه قبل از خواب توقف کنید و کاری آرامش بخش انجام دهید.
  • به ذهن خود یک ساعت قبل از خواب از فعالیت‌های آنلاین مانند رسانه‌های اجتماعی استراحت دهید و در نظر داشته باشید که شب‌ها گوشی خود را در اتاقی جداگانه از اتاق خواب خود قرار دهید.

نتیجه گیری

در هر سال، حدود یک میلیون نفر در هر کشور افسردگی را تجربه می کنند. از هر شش زن یک نفر و از هر هشت مرد یک نفر در طول زندگی خود دچار افسردگی می شوند. خبر خوب این است که درست مانند یک بیماری جسمی، افسردگی نیز قابل درمان است و درمان های موثری در دسترس است.

هر چه یک فرد مبتلا به افسردگی زودتر به دنبال حمایت باشد، زودتر می تواند بهبود یابد.

برای درمان افسردگی باید به دنبال یک دکتر روانشناس در تهران باشید که هم از تجربه بالایی برخوردار باشد و هم توانایی انتقال خدمات خود به هرجای دنیا را داشته باشد. ما به شما خانم دکتر مهسا کاشفی زاده را پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از بهترین روش‌ها به درمان افسردگی می‌پردازد. 

پست های مرتبط

افزایش اضطراب در میان دانشجویان: روندی نگران‌ کننده

دانشجویان آمریکایی بیش از هر زمان دیگری دچار استرس و اضطراب شده‌اند.…

خرداد ۱۳, ۱۴۰۳

دلایل استرس و راهکار های درمان و کنترل آن

دلایل استرس و راهکار های درمان و کنترل آن به گزارش مجله…

خرداد ۱۲, ۱۴۰۳

مشکلات مهاجران ایرانی در استرالیا توسط روانشناس معروف ایرانی فکرتو بساز

مهاجرت به استرالیا برای ایرانیان، فراتر از یک تغییر مکان، یک سفر…

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما

رسانه خبری و آموزشی سالم بمون به عنوان معتبرترین مرجع خبری در حوزه سلامت و پزشکی جدیدترین اخبار در موضوعات پوست و مو و زیبایی، کودکان و نوزادان، بیماری و درمان، دارو و مکمل، روانشناسی، طب سنتی و کرونا را در اختیارتان قرار میدهد.

آخرین پست ها

1402© تمامی حقوق برای وبسایت سالم بمون محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.