صفحه اصلی > بیماری و درمان و رژیم غذایی : 9 راهکار قطعی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

9 راهکار قطعی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

9 راهکار قطعی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

در حالی که اکثر مردم فکر می کنند که آلزایمر فقط افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که آلزایمر حتی در سنین پایین نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین با اتخاذ راهکارهای ساده می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

به گزارش سالم بمون، بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و اصطلاحی است که برای توصیف از دست دادن حافظه و مهارت های تفکر به کار می رود. یکی از ویژگی های بارز بیماری آلزایمر، زوال تدریجی حافظه است. این بیماری منجر به کوچک شدن مغز و مرگ سلول های مغز می شود.

هیچ غذا یا مکملی وجود ندارد که به طور جادویی به سلامت مغز شما کمک کند. اما طیف گسترده ای از الگوهای غذایی برای محافظت از مغز در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر پیشنهاد شده است. به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت جامعه وزارت بهداشت، درمان آلزایمر با اتخاذ 9 راهکار زیر قابل پیشگیری است:

مصرف کالری کمتر: شروع وعده های غذایی با غذاهای سبک و گیاهی یا تمرکز بر روی بشقاب های کوچکتر می تواند به کاهش وزن کمک کند. لازم به ذکر است که افزایش وزن خود یکی از عوامل خطر بیماری آلزایمر از طریق بیماری هایی مانند آپنه خواب، فشار خون بالا و دیابت است.

مصرف حداقل 5 وعده میوه و سبزی در طول روز: خوردن سبزیجات یک راه عالی برای کاهش زوال شناختی در افراد 65 سال و بالاتر است. مطالعات ثابت کرده است کسانی که روزانه 4 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف می کنند، 40 درصد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی و بیماری آلزایمر هستند.

استفاده از ادویه جات ترشی جات: گیاهان و ادویه جات ترشی جات و افزودن آن ها به غذا به جای نمک و روغن راهی مطمئن برای پیشگیری از آلزایمر است. ادویه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و مطالعات نشان داده است که کورکومین موجود در زردچوبه برای مثال خطر ابتلا به سرطان، آرتریت، افسردگی و آلزایمر را کاهش می دهد. فقط یک چهارم قاشق چای خوری از این ادویه دو بار در روز قند خون ناشتا را کاهش می دهد، که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر هستند، مهم است.

اجتناب از گوشت های فرآوری شده: برخی از ترکیبات مضر موجود در گوشت های فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس باعث ایجاد تغییرات خطرناکی در مغز می شود و تنها راه محافظت از مغز، پرهیز از مصرف این نوع گوشت ها است.

مصرف ماهی سرد آبی هفته ای یکبار: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی برای کاهش التهاب در سراسر بدن توصیه می شود.

مصرف آجیل و دانه ها: این محصولات علاوه بر اسیدهای چرب امگا 3 حاوی دوز مناسب سلنیوم و ویتامین E هستند. دو ماده مغذی مهم در سلامت مغز در این میان گردو غذایی محافظ مغز است و اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان های موجود در آن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مفید است.

نوشیدن چند فنجان چای در روز: چای سیاه و سبز منابع خوبی از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین هستند که در کاهش آسیب اکسیداتیو در مغز موثر است. مصرف چای نیز با کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول همراه است.

مصرف قهوه: اگرچه کافئین خواب شبانه را مختل می کند، اما مصرف آن در صبح و اوایل بعد از ظهر باعث محافظت در برابر بیماری آلزایمر می شود. به گفته محققان، مصرف 200 میلی گرم کافئین در روز با بهبود حافظه و جلوگیری از زوال شناختی مرتبط است.

مصرف شکلات تلخ (تلخ): این نوع شکلات از آسیب اکسیداتیو در بدن محافظت می کند، در حالی که حاوی آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید است و با بهبود جریان خون در مناطق مختلف مغز مرتبط است.

پست های مرتبط

ویپینگ و ارتباط آن با شروع زودهنگام آسم

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آسم که ویپ می‌کنند،…

خرداد ۱, ۱۴۰۳

آیا درمان جایگزینی هورمونی می‌تواند به بهبود فشار خون ریوی در زنان کمک کند؟

حدود 1 درصد از جمعیت جهان به فشار خون ریوی مبتلا هستند،…

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۳

رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند استرس را از بین ببرد

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند استرس را از بین ببرد…

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما

رسانه خبری و آموزشی سالم بمون به عنوان معتبرترین مرجع خبری در حوزه سلامت و پزشکی جدیدترین اخبار در موضوعات پوست و مو و زیبایی، کودکان و نوزادان، بیماری و درمان، دارو و مکمل، روانشناسی، طب سنتی و کرونا را در اختیارتان قرار میدهد.

1402© تمامی حقوق برای وبسایت سالم بمون محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.