صفحه اصلی > سلامت : چه زمانی برای چرت زدن مناسب تر است ؟

چه زمانی برای چرت زدن مناسب تر است ؟

چه زمانی برای چرت زدن مناسب تر است ؟

به گزارش سالم بمون، شاید شما هم متوجه شده باشید که برخی روزهای هفته در ساعات بعد از ظهر احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارد و هر چند ممکن است در حال تماشای تلویزیون یا فعالیت دیگری باشید اما اگر امکانش فراهم شود می‌توانید در آن ساعت از روز بخوابید. به نقل از هافینگتن پست، کارشناسان می گویند: به نظر می‌رسد که این خواب‌آلودگی‌ها به طور مداوم در یک زمان مشخص اتفاق می‌افتند.

اما چرا ما هر روز در یک زمان مشخص احساس خستگی داریم و نیاز به چرت زدن پیدا می‌کنیم؟ آیا برای غلبه بر این خستگی راهی وجود دارد؟ متخصصان خواب تاکنون مطالعاتی در این زمینه انجام داده و به نتایجی دست یافته اند. برای این پرسش که چرا ممکن است هر روز در یک زمان خاص احساس خستگی کنید، یک پاسخ قطعی وجود ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند در پدید آمدن این وضعیت نقش داشته باشند. به غیر از نداشتن خواب کافی در طول شب، عوامل بالقوه دیگر عبارتند از:

  • داشتن ریتم شبانه‌روزی شما

به گفته «ترزا شنورباخ»، روانشناس و دانشمند خواب در آمریکا، ریتم شبانه‌روزی شما یک «زمان‌سنج ۲۴ساعته داخلی» است که مسوول کنترل بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله الگوهای خواب و بیداری است. این ریتم ممکن است بسته به ژنتیک و سایر ویژگی‌های شخصی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

  • الگوهای روزانه

برنامه و فعالیت‌های روزانه به عنوان مثال کار، ورزش یا زمانی که برای مطالعه اختصاص داده‌اید، می‌تواند بر زمانی که احساس خستگی بیشتری می‌کنید، تاثیر بگذارد. شنورباخ می‌گوید: ممکن است یک عامل معمولی دخیل باشد، مانند اینکه بدن یک الگوی روتین و تکراری را یاد می‌گیرد و زمان‌های خاصی را با خواب‌آلودگی مرتبط می‌کند.

  • کرونوتایپ شما

در حالی که بسیاری از ما الگوهای خستگی هنگام بیداری مشابهی داریم، مثل افت انرژی حوالی ساعت دو بعدازظهر، زمان دقیق این خستگی ممکن است متفاوت باشد. «جف کان»، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران رایز ساینس (Rise Science)، سازنده برنامه ردیاب خواب و انرژی رایز (Rise)، می‌گوید: زمان‌بندی این الگوی خستگی، فردی است و به‌ شدت تحت‌تاثیر کرونوتایپ [تیپ شخصیتی زمانی] ما قرار دارد. مثلا به این بستگی دارد که ما خروس سحرخیز باشیم یا جغد شب‌زنده‌دار یا چیزی بین این دو.

  • وضعیت سلامتی

به گفته شنورباخ، کم‌کاری تیروئید، دیابت، سندرم خستگی مزمن و فقدان تعادل هورمونی نیز می‌تواند باعث شود در زمان‌های خاص احساس خستگی کنید. اگر علائم دیگری نیز دارید، مراجعه به پزشک احتمالا ایده خوبی است.

  • عوامل حواس‌ پرت‌کن

«لیزا کاتون»، روانشناس زیستی در مرکز «Choosing Therapy» با اشاره به مواردی مانند نور گوشی و تلویزیون، نوبت کاری و کافئین می‌گوید: در حالی که مغز انسان یک زمان‌سنج نسبتا کوشا است، دنیای امروز پر از عوامل حواس‌پرتی محیطی است که می‌توانند ریتم طبیعی ما را از بین ببرند.

  • نورپردازی

همان‌طور که ممکن است به‌ خوبی بدانید، فناوری‌ها و چراغ‌ها می‌توانند حواسمان را پرت کنند و ما را بیدار نگه دارند و این اتفاق در زمان‌های مشخصی بیشتر از سایر اوقات رخ می‌دهد. برای مثال یک پرستار ممکن است ساعت یک بامداد در تعطیلات، زیر نورهای شدید صفحه موبایلش کاملا بیدار باشد اما تا نیمه‌های صبح خسته شده باشد.

  • زمان و میزان غذایی که می‌خورید

آیا تا به حال بعد از یک شام مفصل احساس خواب‌آلودگی شدید پیدا کرده‌اید؟ این وضعیت به این دلیل است که برخی وعده‌های غذایی می‌توانند در شما احساس خستگی ایجاد کنند. شنورباخ می‌گوید: زمان‌بندی و ترکیب غذا می‌تواند بر سطح انرژی تاثیر بگذارد. وعده‌های غذایی سنگین ممکن است به افزایش فعالیت سیستم گوارشی و متعاقب آن کاهش انرژی منجر شوند. علاوه بر این، برخی خوراکی‌ها وقتی دیروقت شب خورده می‌شوند، خوابیدن را سخت‌تر می‌کنند؛ مثل محصولات لبنی، غذاهای تند، تنقلات شیرین و تنقلات نمکی.

یک چرت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای می‌تواند به افزایش انرژی سریع منجر شود در حالی که مزایای یک چرت معمولی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای بیشتر از یک خواب عمیق‌ است. یک چرت طولانی حدود ۹۰ دقیقه‌ای می‌تواند یک چرخه کامل خواب را تشکیل دهد اما ممکن است منجر به گیجی موقت هنگام بیدار شدن شود.

پست های مرتبط

استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی با افزایش مصرف ویپ و سیگار در کودکان و جوانان مرتبط است

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که کودکان و بزرگسالان جوانی که روزانه هفت…

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳

سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال چاقی نوزاد را در آینده افزایش میدهد

زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند، بیشتر در معرض خطر…

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۳

تاثیر مثبت یوگا بر بهبود نارسایی قلبی

یافته‌های جدید یک تحقیق نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند به بهبود سلامت…

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما

رسانه خبری و آموزشی سالم بمون به عنوان معتبرترین مرجع خبری در حوزه سلامت و پزشکی جدیدترین اخبار در موضوعات پوست و مو و زیبایی، کودکان و نوزادان، بیماری و درمان، دارو و مکمل، روانشناسی، طب سنتی و کرونا را در اختیارتان قرار میدهد.

1402© تمامی حقوق برای وبسایت سالم بمون محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.