صفحه اصلی > رژیم غذایی : بهترین مواد غذایی برای بهبود کم خونی

بهترین مواد غذایی برای بهبود کم خونی

بهترین مواد غذایی برای بهبود کم خونی

برخی از افراد تصور می‌کنند که اختلال کم خونی عوارض جدی ندارد و در طولانی مدت مشکل خاصی برای بدن ایجاد نمی‌کند. اما طبق تحقیقات برخی از دانشمندان، خطر ابتلا به سرطان در افرادی که از فقر آهن رنج می‌برند، به طور قابل توجهی بالاتر از افرادی است که مشکل کم خونی ندارند.

به گفته این محققان خطر ابتلا به سرطان پانکراس، کلیه، کبد و مثانه تا پنج سال پس از تشخیص کمبود آهن بسیار زیاد است؛ بنابراین تشخیص به موقع کم خونی، پیشگیری و درمان آن بسیار اهمیت دارد.

وعده صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که باید همه افراد خصوصاً افراد مبتلا به کم خونی به این وعده توجه کنند. در واقع می‌توانید با خوردن یک صبحانه سرشار از آهن از کم خونی و کمبود آهن در بدن خود جلوگیری کنید. البته توجه داشته باشید که گنجاندن مواد غذایی سرشار از آهن در تمام وعده‌های غذایی سطح آهن بدن را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود قهوه یا چای را چند ساعت قبل و یا بعد از مصرف صبحانه مصرف کنید تا در جذب آهن اختلال ایجاد نکنند.

بهترین غذا برای پیشگیری و درمان کم‌خونی

اگر می‌خواهید با کم خونی مقابله کنید به نکات زیر توجه کنید:

  • از مصرف غذاهای غنی از آهن با غذاها یا نوشیدنی‌هایی که مانع از جذب آهن می‌شوند، خودداری کنید. برخی از این نوشیدنی‌ها و غذاها عبارتند از قهوه، چای، تخم‌مرغ، غذاهای سرشار از اگزالات و غذاهای سرشار از کلسیم
  • برای بهبود جذب آهن، غذاهای غنی از آهن را با غذاهای سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، گوجه‌فرنگی یا توت‌فرنگی مصرف کنید.
  • برای بهبود جذب آهن می‌توانید غذاهای غنی از آهن را همراه با غذاهای دارای بتاکاروتن مانند زردآلو، فلفل قرمز و چغندر بخورید.
  • سعی کنید در طول روز انواع غذاهای دارای آهن را مصرف کنید تا میزان آهن دریافتی خود را افزایش دهید.
  • برای افزایش جذب آهن بدن تا حد امکان سعی کنید غذاهای دارای آهن هِم و غیرهِم را همراه با هم مصرف کنید.
  • برای تقویت تولید گلبول قرمز در بدن، غذاهای غنی از فولات و ویتامین B ۱۲ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • گوشت قرمز: گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی آهن است که بهبود کم‌خونی را تسریع می‌کند
  • اسفناج: اسفناج حاوی مقدار زیادی فولات است که به تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند.
  • خوراکی‌های دریایی: خوراکی‌های دریایی مانند ماهی، میگو و صدف حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین B12 هستند که بهبود کم‌خونی را تسریع می‌کند.
  • حبوبات: حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس حاوی مقدار زیادی فیبر و آهن هستند که بهبود کم‌خونی را تسریع می‌کند.
  • خربزه: خربزه حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین C است که بهبود جذب آهن توسط بدن را تسریع می‌کند.
  • پسته: پسته حاوی مقدار زیادی آهن، فیبر و پروتئین است که بهبود کم‌خونی را تسریع می‌کند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین B12 و آهن است که بهبود کم‌خونی را تسریع می‌کند.

بهترین آجیل برای پیشگیری و درمان کم خونی

آجیل و مغزها یکی دیگر از منابع مهم سرشار از آهن هستند و پزشکان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به کم خونی آجیل‌ها را در تغذیه خود جای دهند. سعی کنید در روز ۲ تا ۳ عدد از مغز پسته خام، بادام، گردو، بادام هندی و فندق را مصرف کنید. البته توجه کنید که آجیل‌ها منابعی عالی و سرشار از پروتئین، فیبر، چربی‌های خوب، ویتامین‌ها، مواد معدنی و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر ترکیبات گیاهی مفید هستند. به خاطر داشته باشید که برشته کردن این آجیل‌ها ممکن است به مواد مغذی موجود در آن‌ها آسیب برساند بنابراین بهتر است برای درمان کم خونی از آجیل‌های خام استفاده کنید.

پست های مرتبط

رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند استرس را از بین ببرد

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند استرس را از بین ببرد…

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳

مصرف روغن زیتون خطر زوال عقل را کاهش میدهد

یک تحقیق جدید نشان داد که مصرف حداقل 7 گرم روغن زیتون…

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۳

مصرف گوشت ساردین می تواند خطر مرگ و میر را کاهش دهد

اگر افراد بیشتری از انواع خاصی از ماهی استفاده کنند، تا سال…

فروردین ۲۶, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما

رسانه خبری و آموزشی سالم بمون به عنوان معتبرترین مرجع خبری در حوزه سلامت و پزشکی جدیدترین اخبار در موضوعات پوست و مو و زیبایی، کودکان و نوزادان، بیماری و درمان، دارو و مکمل، روانشناسی، طب سنتی و کرونا را در اختیارتان قرار میدهد.

1402© تمامی حقوق برای وبسایت سالم بمون محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.