صفحه اصلی > رژیم غذایی : مصرف اسید آمینه گوشت و شیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش میدهد

مصرف اسید آمینه گوشت و شیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش میدهد

مصرف زیاد اسید آمینه گوشت و شیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش میدهد

مصرف زیاد برخی از اسیدهای آمینه موجود در مواد غذایی مختلف با بروز بیشتر دیابت مرتبط است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف زیاد انواع خاصی از اسیدهای آمینه با بروز بیشتر دیابت نوع 2 مرتبط است. پس از محاسبه دموگرافیک و سبک زندگی، یافته‌ها ارتباط غیرخطی معنی‌داری را بین اسیدهای آمینه رژیم غذایی و خطر دیابت نوع 2 نشان ندادند. این نشان می دهد که عوامل دیگری وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

غذاهای غنی از آمینو اسیدهای شاخه دار عبارتند از گوشت گاو، مرغ و گوشت خوک.

تقریباً 38 میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند که 90 تا 95 درصد از آنها دیابت نوع 2 دارند. رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد دیابت نوع 2 ایفا می کند و از آنجایی که اسیدهای آمینه که در منابع غذایی یافت می شود با خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط هستند، برخی از محققان به بررسی بیشتر این ارتباط پرداختند. بر اساس مطالعه جدیدی که در BMC Public Health Trusted Source منتشر شده است، مصرف زیاد اسید آمینه در رژیم غذایی با شیوع بالاتر دیابت نوع 2 مرتبط است.

محققان داده‌های دریافت رژیم غذایی مطالعه کوهورت RaNCD را که در گروه مطالعات اپیدمیولوژیک آینده نگر در ایران (PERSIAN) گنجانده شده است، بررسی کردند. آنها اطلاعات افراد بین 35 تا 65 سال را در مراحل مختلف بررسی کردند و افرادی را که پس از یک دوره پیگیری 6 ساله به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، برجسته کردند.

آنها اطلاعات را از پرسشنامه بسامد غذای ایرانی جمع آوری کردند و فرکانس مصرف و اندازه وعده 125 غذای مختلف را تجزیه و تحلیل کردند. محققان عوامل دیگری مانند سن، جنس، عادات سیگار کشیدن و فعالیت بدنی را نیز در نظر گرفتند. نتایج نشان داد که بین خطر دیابت نوع 2 و مصرف بیشتر آمینو اسیدهای خاص ارتباط وجود دارد. اینها شامل اسیدهای آمینه با زنجیره شاخه ای، سولفوریک، قلیایی و ضروری بودند.

ارتباط بین دیابت نوع 2 و اسیدهای آمینه

بسیاری از مطالعات منبع معتبر در مورد ارتباط بین اسیدهای آمینه خاص و بروز مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 گزارش کرده اند.

دکتر Mireille Serlie، استاد طب داخلی (غدد درون ریز) در دانشکده پزشکی ییل، “به طور خاص، آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) لوسین، ایزولوسین و والین با توجه به نقش خود در مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مورد توجه قرار گرفته اند. به مدیکال نیوز تودی گفت که در این تحقیق شرکت نکرده است. او هشدار داد: «با این حال، نتایج اغلب متناقض هستند و روابط علّی در انسان ها ایجاد نشده است.

همچنین، توجه به این نکته مهم است که مقاومت به انسولین ممکن است بر سطوح BCAA تأثیر بگذارد و در نتیجه، به نظر می‌رسد سطوح BCAA حساسیت به انسولین را تعدیل می‌کند و تفسیر مطالعات مرتبط را چالش‌برانگیزتر می‌کند.

چه غذاهایی سرشار از آمینو اسید هستند؟

غذای غنی از آمینو اسیدهای شاخه دار شامل شیر، گوشت قرمز و مرغ است. دکتر سرلی گفت: علاوه بر این، یک مطالعه اپیدمیولوژیک بزرگ توسط منبع معتبر گزارش داده است که گوشت خوک، گوشت گاو و مرغ بیشترین میزان مصرف BCAA را تشکیل می دهند.

اینکه آیا کاهش BCAA سلامت متابولیک را بهبود می بخشد هنوز مشخص نیست. برخی از مطالعات اثرات مفید مداخلات رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن را نشان دادند در حالی که برخی دیگر تغییری در BCAA مشاهده نکردند. با این وجود، کاهش مصرف گوشت و پیروی از یک سبک زندگی سالم به طور کلی برای سلامت کلی مفید است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که «اسیدهای آمینه با زنجیره شاخه ای (BCAA) انواعی از اسیدهای آمینه ضروری هستند، به این معنی که بدن شما نمی تواند آنها را تولید کند، بنابراین آنها باید از غذا تهیه شوند. BCAA در بسیاری از غذاها از جمله گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، ماهی، آجیل و غلات وجود دارد. دکتر گوتیرز اظهار داشت: بسیاری از این غذاها دارای سایر اسیدهای آمینه ضروری هستند.

الن لیسکوف، متخصص آموزش و مراقبت دیابت در بیمارستان ییل نیوهون، که در تحقیقات اخیر دخالتی ندارد، برای دریافت مزایای آمینو اسیدها و سازگار ماندن با بهترین شواهد، موارد زیر را توصیه کرد:

  • ماهی
  • آجیل
  • حبوبات
  • مصرف لبنیات در حد اعتدال
  • اجتناب از مکمل های اسید آمینه
  • مصرف غذاهای غنی از پروتئین کافی برای دریافت تمام اسیدهای آمینه ضروری
پست های مرتبط

مصرف ماهی‌ های چرب ممکن است از ابتلا به ام اس جلوگیری کند

کارشناسان هنوز علت دقیق ایجاد بیماری ام اس (MS) را نمی‌دانند، اما…

خرداد ۲۵, ۱۴۰۳

افزایش مصرف کولین ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند

کولین یک ماده مغذی ضروری است که برای سلامت قلب و عملکرد…

خرداد ۲۴, ۱۴۰۳

آیا خوردن فلفل چیلی خطر چاقی را افزایش می دهد ؟

فلفل چیلی به خاطر خواص چربی‌سوزی و افزایش متابولیسم شناخته شده است.…

خرداد ۲۲, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما

رسانه خبری و آموزشی سالم بمون به عنوان معتبرترین مرجع خبری در حوزه سلامت و پزشکی جدیدترین اخبار در موضوعات پوست و مو و زیبایی، کودکان و نوزادان، بیماری و درمان، دارو و مکمل، روانشناسی، طب سنتی و کرونا را در اختیارتان قرار میدهد.

آخرین پست ها

1402© تمامی حقوق برای وبسایت سالم بمون محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.