مطالعهای جدید نشان میدهد که کودکان و بزرگسالان جوانی که روزانه هفت ساعت یا بیشتر از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مصرف سیگار یا ویپ هستند. این تحقیق بر اساس نظرسنجی از نزدیک به 11000 جوان بریتانیایی بین سنین 10 تا 25 سال که از سال 2015 تا 2021 پیگیری شدهاند، انجام شده است.
آمار مصرف سیگار و ویپ
نتایج کلی نشان میدهد که 8.5 درصد از شرکتکنندگان در حال حاضر سیگار میکشند، 2.5 درصد از ویپ استفاده میکنند و حدود 1 درصد هر دو را مصرف میکنند. این مطالعه همچنین نشان داد که مدت زمانی که افراد در TikTok، Instagram و سایر پلتفرمهای اجتماعی میگذرانند، به طور مستقیم با احتمال سیگار کشیدن یا ویپ مرتبط است.
تفاوت در مصرف با توجه به مدت زمان استفاده از رسانههای اجتماعی
تنها 2 درصد از افرادی که گزارش دادهاند از رسانههای اجتماعی استفاده نمیکنند، سیگار میکشند. این میزان در میان افرادی که بیش از 7 ساعت در روز از این پلتفرمها استفاده میکنند، به 17 درصد افزایش مییابد. به طور مشابه، کمتر از 1 درصد از افرادی که از رسانههای اجتماعی دور ماندهاند، ویپ مصرف میکنند، در حالی که این میزان در میان افرادی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، به 2.5 درصد میرسد.
رهبری و انتشار مطالعه
این مطالعه توسط دکتر آنتونی لاورتی از دانشکده بهداشت عمومی امپریال کالج لندن رهبری شده و در 16 مه در BMJ منتشر شده است.
تأثیر حتی استفاده کم از رسانههای اجتماعی
این تحقیق نشان میدهد حتی صرف زمان کوتاهی در شبکههای اجتماعی نیز احتمال مصرف سیگار یا ویپ را افزایش میدهد. برای مثال، افرادی که روزانه 1 تا 3 ساعت را در رسانههای اجتماعی میگذرانند، 92 درصد بیشتر مستعد مصرف ویپ هستند، در مقایسه با افرادی که از این پلتفرمها اجتناب میکنند.
دلایل احتمالی و نقش تبلیغات
اگرچه این مطالعه برای اثبات رابطه علت و معلولی طراحی نشده است، اما محققان اشاره کردهاند که سیگار و ویپ به شدت در این پلتفرمها تبلیغ میشوند. آنها معتقدند که شرکتهای دخانیات از رسانههای اجتماعی برای تبلیغ محصولات خود استفاده میکنند. این شامل تبلیغات مستقیم هدفمند و استفاده از اینفلوئنسرهای پولی است که مصرف سیگار و ویپ را به عنوان فعالیتهای مد روز معرفی میکنند.
نظریه پاداشجویی و میوه ممنوعه
محققان معتقدند که رسانههای اجتماعی اعتیادآور هستند زیرا کاربران دائماً به دنبال «لایک» و انگیزههای دیگر هستند. مصرف ویپ و سیگار نیز ممکن است به دنبال همین پاداشهای اعتیادآور باشد. همچنین، استفاده از رسانههای اجتماعی در فضایی که تحت نظارت والدین یا مراقبان نیست، میتواند رفتارهای مخرب مانند مصرف سیگار و ویپ را تشویق کند.
توصیههای نهایی
گروه لاورتی توصیه میکند که سختگیری بیشتری در خصوص محتوا و تبلیغات مربوط به سیگار و ویپ در رسانههای اجتماعی اعمال شود. آنها معتقدند که شرکتهای صاحب این پلتفرمها باید مسئولیت بیشتری در کنترل محتواهای ترویجکننده سیگار و ویپ داشته باشند و ممنوعیتهایی برای این نوع محتواها در نظر گرفته شود.