صفحه اصلی > دارو و مکمل : ویتامین D در پاییز و زمستان نباید فراموش شود

ویتامین D در پاییز و زمستان نباید فراموش شود

ویتامین D در پاییز و زمستان نباید فراموش شود

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامتی است که برای جذب کلسیم و حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مهم است. در فصول پاییز و زمستان به دلیل کاهش تابش نور خورشید، بدن ما به مقدار کافی ویتامین D تولید نمی‌کند. بنابراین، باید از طریق مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی، یا از طریق مصرف مکمل‌های ویتامین D، این ویتامین را دریافت کنیم.

با رسیدن پاییز و زمستان، کوتاه‌تر شدن روزها و کاهش ساعاتی که خورشید در آسمان می‌تابد و در عین حال کاهش تمایل اغلب افراد به ماندن در فضاهای باز در روزهای سرد، مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب در طول روز نیز کمتر می‌شود و این شرایط می‌تواند بدن را با کمبود ویتامین D مواجه کند.

ویتامین D اغلب به عنوان «ویتامین آفتاب» هم شناخته می‌شود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اولین گزینه‌ برای جذب مقدار کافیِ این ویتامین در بدن است. کمبود ویتامین D پدیده‌ای رایج است و بسیاری از افراد حتی از کمبود آن در بدن‌ خود مطلع نیستند. برای بررسی میزان ویتامین D در بدن، باید سالی یک‌ بار به پزشک مراجعه کرد. بدین ترتیب است که می‌شود فهمید که آیا کمبود ویتامین D داریم یا خیر.

از آنجا که کمبود این ویتامین بر سلامت استخوان‌ها نیز اثرگذار است و مشکلاتی نظیر درد استخوان، کاهش تراکم استخوان، و نرم شدن استخوان‌ها را به دنبال دارد، نخستین نشانه‌های کمبود استخوان با تشدید استخوان‌درد ظاهر می‌شود.

کاهش مداوم تراکم استخوان، یا همان پوکی استخوان، نگرانی جدی در افراد مسن‌تر است و به شکستگی استخوان منجر می‌شود. خستگی و کمبود انرژی از دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین D است.

آیا ویتامین D کافی به بدن‌تان می‌رسانید ؟

پاسخ کارشناسان این است که میلیون‌ها نفر ویتامین D کافی به بدنشان نمی‌رسانند. افرادی که روزانه در خانه یا سایر فضاهای سرپوشیده مشغول به کار هستند از دریافت این ویتامین محرومند.

دکتر «کوین کوک»، پزشک کلینیک‌های اویو با سابقه پزشکی داخلی و خانوادگی که در حوزه نیازهای غذایی و تغذیه بیماران تخصص دارد، دراین‌باره می‌گوید: ما خیلی بیرون از خانه و در فضای آزاد نمی‌رویم. قرار گرفتن در معرض آفتاب، رژیم غذایی مناسب و عملکرد پوست بدن شما به فعال‌سازی ویتامین D کمک می‌کند.

بدین ترتیب، افرادی که به‌ دلیل ماهیت کارشان در خانه‌ هستند یا در فصل زمستان کمتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، با کاهش چشمگیر ویتامین D در بدن روبه‌رو می‌شوند. بنابر داده‌های وب‌سایت کتابخانه ملی پزشکی مؤسسه ملی سلامت آمریکا، در ایالات متحده حدود ۳۵ درصد از بزرگسالان به کمبود ویتامین D دچارند.

بر اساس تخمین‌ها، بخشی از این ۳۵ درصد شامل افراد سالمند در مراکز نگهداری از سالمندان و افراد بستری‌شده در بیمارستان‌ است. دکتر کوک می‌گوید: این گروه با افزایش سن‌ با تغییراتی در پوست و معده مواجه‌ هستند و در معرض خطرهای بیشتری ناشی از کمبود ویتامین D قرار دارند. همچنین بنابر اطلاعات کتابخانه ملی پزشکی و کلینیک کلیولند، افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند. برخی اختلالات و شرایط پزشکی از جمله چاقی یا ابتلا به بیماری‌های کبد و کلیه، نیز به کمبودویتامین D منجر می‌شود.

چرا ویتامین D مهم است ؟

دکتر کوک می‌گوید: نقش اصلی ویتامین D کمک به بدن برای حفظ کلسیم و استخوان است اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که در جاهای دیگر بدن نیز نقش‌های مهمی ایفا می‌کند.

به گفته او، بسیاری از مطالعات جدیدتر حاکی از آن است که کمبود ویتامین D باعث کاهش انرژی و بد شدن خلق‌وخو می‌شود که این تغییرات احتمالا با اختلال عاطفی فصلی همراه است. داده‌های جدید درباره اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی در ماه‌های زمستان منطقی به نظر می‌رسد زیرا بسیاری از افراد به‌ ویژه در نیمه شمالی در کشور آمریکا در معرض آفتاب کمتری قرار دارند.

چگونه می‌توان میزان جذب یا دریافت ویتامین D را افزایش داد ؟

بهترین راه جبران کمبود ویتامین D قرار گرفتن در معرض آفتاب و داشتن رژیم غذایی مناسب است. البته کرم یا اسپری ضدآفتاب را فراموش نکنید. حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد ویتامین D از طریق پوست و با جذب نور خورشید به دست می‌آید. بقیه نیز در غذاهای سرشار از ویتامین D یا غنی‌شده با این ویتامین- مانند شیر و ماست و ماهی‌های چرب خاص- یافت می‌شود. مکمل‌های ویتامین D و روغن کبد ماهی نیز به افزایش میزان ویتامین D در بدن کمک می‌کنند ولی باید با راهنمایی و توصیه پزشک مصرف شوند.

پست های مرتبط

سماگلوتاید علائم نارسایی قلبی را بهبود و نیاز به دیورتیک ها را کاهش میدهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سماگلوتاید نیاز به دیورتیک‌های حلقه‌ای در افراد…

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳

تمام قرص های تقلبی اکسی کانتین حاوی فنتانیل هستند

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی قرص‌های تقلبی اوکسی کدون که در سال 2022…

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳

قرص ففول (فیفول) برای چیست ؟ کاربرد، عوارض و نحوه مصرف

قرص فیفول یک نوع مکمل غذایی است که برای کمک به جبران…

اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما

رسانه خبری و آموزشی سالم بمون به عنوان معتبرترین مرجع خبری در حوزه سلامت و پزشکی جدیدترین اخبار در موضوعات پوست و مو و زیبایی، کودکان و نوزادان، بیماری و درمان، دارو و مکمل، روانشناسی، طب سنتی و کرونا را در اختیارتان قرار میدهد.

1402© تمامی حقوق برای وبسایت سالم بمون محفوظ می باشد و کپی برداری از محتوا مجاز نمی باشد.